catastrophes* {csak mozilla
navigation


Katasztrfk
Extrk
Forrsok
Frissek

+ Mentsd meg a Fldet!

 
catastrophes


Itt mindig az 5 utols hrt fogom feltntetni.
>> Hsgriad
>> 375 ve szletett a sejtek felfedezje
>> Rendkvli foltot fotztak a Napon
>> Hidegrekord az Antarktiszon
>> Klmavltozs hatsai

 
Apophis


A Fld fel tart az Apophis nev aszteorida, s egyes forrsok szerint 2029. prilis 13-n pnteken, msok szerint attl kezdve 2036-ig tbbszr kerl igen kzel bolygnkhoz, esetleg be is csapdhat, de a Roszkoszmosz orosz rgynksg mr foglalkozik a problmval, s hozzltott az esetleges vilgvge elhrtst clz tervek kidolgozshoz. Tovbb >>

 
chat

 
2012


Filmajnl
A majk si naptra bonyolult csillagszati ismereteket  ignyl tkletes alkots. Egy baj van vele: 2012-ben vget r s sokan gy gondoljk, nem vletlenl. A vilg sem tarthat tovbb, mint a misztikus tudst tartalmaz naptr. Nhny vezet tuds 2009-ben igazolta, hogy valban kzel a vg s segtsgkkel a vilg leghatalmasabb llamainak vezeti el is ksztettk a tervet, amelynek alapjn sok ember megmenthet, de tvolrl sem az sszes.

 
info


Az oldal a gportl egyik versenyre kszlt.
A portaln tallhat sszes grafika sajt kszts, sajtknt feltntetni tilos!
szerk.: crissy*
nyits: jn. 16
tma: katasztrfk

 
Peoples
Induls: 2010-06-16
 


American Airlines 96-os


Az American Airlines 96-os jrata, egy McDonnell Douglas DC-10-10-es tpus gp, egy replt volt a Los Angeles-i nemzetkzi repltr s a new york-i LaGuardia repltr kztt. Az indulsi lloms s cllloms kztt kt tmegszakts is volt, elszr a Detroit Metropolitan Wayne County repltren, majd a Buffalo Niagara nemzetkzi repltren llt meg a repl.
1972. jnius 12-n a jrat raktrajtajnak meghibsodsa miatt robbansos dekompresszi lpett fl. A raktrajt kiszakadt a helyrl, ezzel beszaktva a fltte tallhat utastr padljt. Mivel itt futnak a gp hidraulikai vezetkei, a trs jelentsen megronglta ezeket, valamint az oldalkormnyt irnyt huzalokban is jelents krt tett. Ennek kvetkeztben, az oldalkormny ersen kitrt jobbra, s a repl is erre hzott. A hts szrny alatt tallhat kettes hajtm is jelents krokat szenvedett, ami csak neheztette a gp irnytst.[1] Mindezek ellenre, a piltnak s az els tisztnek sikerlt biztonsgosan landolniuk a Detroit Metropolitan Wayne County repltren.
Mivel az incidensre az ontario-beli Windsor fltt kerlt sor, a balesetet sokszor windsori balesetknt is emlegetik.
A nyomozs kidertette, hogy a baleset oka a raktrajt zrszerkezetnek meghibsodsa volt, aminek kvetkeztben az ajt nem zrdott be teljesen. Egy msik, a zrszerkezettl fggetlen rendszer, feladata lett volna megakadlyozni ezt, de ez a szerkezet rosszul volt megtervezve. A cg, hogy megakadlyozza az jabb hasonl baleseteket, sok vltoztatst hozott, de kt vvel ksbb, 1974-ben a Turkish Airlines 981-es jratnak – egy McDonnell Douglas DC -10-10 – raktrajtaja ugyangy meghibsodott. Ennek kvetkeztben a szemlyzet elvesztette az irnytst a gp fltt, s az lezuhant Prizs kzelben.
A repln tartzkod 346 ember mind meghalt.

A baleset


A 96-os jrat menetrend szerint kzlekedett Los Angeles s New York kztt, megllval Detroitban s Cheektowaga-ban. A gp jnius 12-n, 14:16 perckor, 46 perces ksssel szllt fl Los Angelesbl s 18:36-kor rkezett Detroitba. Itt az addigi utasok tbbsge leszllt, s jak rkeztek, valamint j rakomnyt raktak a gpre. Innen a repl 56 utassal s 11 fs szemlyzettel szllt fl. Detroitbl a gp 19:20-kor indult tovbb. 19:25-kor, amikor a repl 11.750 lb magasan volt, a szemlyzet egy tvoli puffanst hallott. Bryce McCormick kapitny jelentette, hogy gy gondolja pillanatnyilag, valamivel tkztek, s a piltaflke ablakai sszetrtek. Az oldalkormny pedljai maximlisan a bal pozciba fordult, s a hajtm irnyti is meghibsodtak. McCormick azonnal kikapcsolta a robotpiltt, s jraindtotta a rendszert. Az egyes s hrmas hajtm normlisan reaglt, de a hts szrny alatt tallhat kettes hajtm nem mkdtt megfelelen. A pilta egyenlteni s stabilizlni tudta a sebessget 460 km/rn, br gy a gpet nagyon nehezen lehetett irnytani. Vszhelyzetet jelentettek, s visszairnytst krtek Detroitba.

Az utastrben a lgi utasksrk kdszer dolgot vettek szre, ami a dekompresszi egyrtelm bizonytka. A szemlyzet kt tagja a gp hts rszben volt, ahol kiszakadt a raktrajt, a lbuk alatt a padl beszakadt, ezzel megsebestve mindkettejket. A piltk ellenrizni akartk, hogy az oxignmaszkok rendben mkdnek-e, de mivel a baleset a 14 000 lb hatrmagassg alatt trtnt, azok nem aktivldtak. Az egyik stewardess egy hordozhat oxignmaszkkal vgigment a kabinon, s telefonon rtestette a piltaflke szemlyzett, hogy a gp hts rsze srlt. Ezutn a kapitnytl kapott utastsoknak megfelelen minden utast flksztettek a knyszerleszllsra. Szmos utas ksbb beszmolt arrl, hogy a biztonsgi elrsokat tartalmaz lapok nagyon hasznosnak bizonyultak a vszkijratok pontos helynek megllaptsban.

A jrat visszafordult Detroit fel, de amikor a piltk a fkszrnyakat 35 fokra lltottk a landolshoz, jabb problmval szembesltek: az 1 900 lb/perces sllyeds tl gyors a leszllshoz. McCormick kapitnynak vgl sikerlt kiegyenltenie a gp orrt, ezzel 800 lb/percre cskkentve a sllyeds mrtkt. A repl 19:44-kor landolt. Amint a gp a betonra rt, azonnal jobbra fordult, ezzel elhagyva a kifutplyt. Az els tiszt, Peter Whitney a bal hajtmvel sugrfkezett, ezzel egyenltve a jobbra fordulst, s egyenestve a gp tjt, ami gy visszakanyarodott a kifutplyra. Vgl a repl orra s bal motorja a kifutplyn, mg a jobb oldala a fben llt meg, 8.800 lbbal a kifutplya vgtl. Egy hasonl technikt hasznltak 1989-ben a United Airlines 232-es jratnak pilti is, amikor egy msik DC-10-es gpen teljesen elvesztettk a hidraulikus nyomst.

A nyomozs


A balesetet okoz problma azonnal nyilvnvalv vlt, mivel a raktrajt hinyzott, s a bal oldali vzszintes vezrskban jelents krokat okozott, amikor kiszakadt a helyrl. A nyomozk tnztk a gp karbantartsi naplit, s megtudtk, hogy 1972. mrcius 3-n a kezelk azt jelentettk, hogy az elektromos zrszerkezet nem zrta be rendesen az ajtt, gy azt manulisan kellett bezrni. Mjus 30-n a McDonnell Douglas kiadta a javtsi kzlemnyben, hogy a raktrajt zrsrt felels elektromos huzalozst javtsk meg. Ez a mdosts nem volt ktelez, s a N103AA lajstromjel gpen nem is trtnt meg kivitelezse.
A nyomozk kikrdeztk a Detroitban dolgoz fldi szemlyzetet, akiktl megtudtk, hogy a hts raktrajtnl mkd rupakol nehezen tudta bezrni az ajtt. Azt lltotta, hogy elektromosan zrta be az ajtt, s vrta, amg az indtszerkezet hangja megsznik. Amikor a motor megllt, megprblta elfordtani a kvl tallhat zrkart, de ezt csak nagyon nehezen lehetett elmozdtani. Vgl a trdvel sikerlt megfelelen lenyomnia a kart a zrt llapotig, de szrevette, hogy a kar mg mindig nem ment be teljesen a nylsba, amibe bele kellett volna cssznia a teljesen zrt llapotban. Erre mg egy szerel figyelmt is felhvta, de az elengedte a gpet. A fedlzeti mrnk azt lltotta, hogy a flig nyitva lv ajtra figyelmeztet jelzs nem gyulladt ki a monitoron sem a fldn sem a levegben.
A gp s a majdhogynem pen megtallt raktrajt vizsglata sorn kiderlt, hogy az ajt zrszerkezete nem fordult teljesen zrt llapotba. Ha az ajt be van zrva, akkor a r hat nyoms mg inkbb beljebb nyomja a karokat s az indtszerkezet gy nem aktivldik. Ha azonban csak rszben zrdnak be a karok, az ajtra hat erk aktivljk az indtszerkezetet, s a hatalmas er kitpi az ajtt. A gyors dekompresszi miatt a 96-os jraton keletkezett rs fltti padlrsz beszakadt, gy az oldalkormnyt maximlisan kitrtette s sok ms vezrlkbelt megronglt.

Az ok


A DC-10-es gpeken az utastr ajtit a nyomsklnbsg tartja zrva, de a raktrajtkat mr a zrszerkezet tartja csukva. A kt ajttpus kztt a legnagyobb klnbsg, hogy az els tpusba tartozk befel nylnak, a msodikba tartozk pedig kifel. A McDonnell Douglas azrt vltotta kifel nyithatv a raktr ajtajt, mert gy nagyon sok helyet lehetett megtakartani s a gpbe sokkal tbb csomag frt el. Viszont a nyomsklnbsg knnyebben kiszakthatja az ilyen tpus ajtkat.
Ennek megelzsre a McDonnell Douglas egy hibamentes zrszerkezetet hasznlt, ami t C-alak zrnyelvbl llt. Ezek a kallantyk egy kzs tengelyre vannak erstve, ami a gptrzshz rgztett fix csapszegekhez fordul, bezrva ezzel az ajtt. Az alakjuk miatt, amikor a zrnyelvek megfelelen llnak az ajtra hat nyoms nem okoz forgatnyomatkot, ami kinyithatn az ajtt. pp ellenkezleg, a nyoms beljebb tolja a kallantykat, mg ersebben zrva ezzel az ajtt. Optimlis esetben a zrnyelveket egy csavar mozgatta emel mkdteti egy elektromos indtszerkezet ltal.
Az aktivl szerkezet hibs kbelezse miatt a feszltsg tl alacsony ahhoz, hogy nagy terhels alatt is vgig mkdtesse az indtszerkezetet. gy a motor megll mg akkor is, ha a zrnyelvek mg nem kerltek teljesen a helykre. Mivel a kezelk az indtszerkezet hangjnak megsznsre figyelnek, a motor mkdse alatt fellp hiba a vezetkekben tvesen jelezheti, hogy az ajt megfelelen van bezrva, s a kezel nem veszi szre a problmt.
Hogy biztostsk a zrnyelvek teljes elfordulst, s hogy mindegyik kallanty a helyn legyen, beptettek egy klnll zrszerkezetet is a raktrajtba. Ez a rendszer kis mret peckekbl ll, amik vzszintesen fordulnak el egy-egy rsbe. A berendezs a zrnyelvek htoldaln tallhat, a nyelvek s a gptest kztt. Amikor a peckek a helykn vannak, megakadlyozzk, hogy a zr nyitott pozciba forduljon, mg az indtszerkezet sem tudja kinyitni az ajtt. Ha a zrnyelvek nem fordulnak el teljesen, a peckek sem tudnak a rsekbe csszni s a kinti kart sem lehet elfordtani, ami jelzi, hogy problma lpett fl az ajt zrsa kzben. Radsul ez a zrkar egy fmdugt az ajt kls keretbe vgott nylsba tol. Ha a nylst nem zrja el a dugatty, akkor az ajt nem tartja vissza a nyomst, gy megsemmist az ajtra hat brmilyen ert. Vgl egy jelzfny van a piltaflkben, ami gve marad, ha nem zrdik be rendesen az ajt.
Elmletben a 96-os jraton fllp motorhiba nem okozhatta a problmt, mert a zrkar ebben az esetben nem tudta volna bezrni az ajtt. Azonban a nyomozs sorn egy McDonnell Douglas tesztberendezse azt mutatta, hogy az egsz zrrendszer tl gyenge, gy a kinti kart megfelel ervel lenyomva a helyre lehet illeszteni akkor is, amikor a peckek nincsenek a helykn. Ez trtnt a jraton is, amikor a kezel a trdeivel nyomta le a kart. Annak ellenre, hogy a nyls nem zrdott be teljesen, sem a kezel, sem a mrnk nem gondolta, hogy slyos lenne a problma. s br rszben mg nyitva volt az ajt, annyira azrt bezrt, hogy a nyomsklnbsg kialakuljon a raktrben, mivel annak lgkrt teljesen elzrta. Tovbb a peckek sem voltak teljesen a helykn, mgis, ahogy kicsit elmozdultak, ez elegend volt ahhoz, hogy a piltaflke mszerfaln tallhat jelzst kikapcsolja. Ezeknek a kombincija okozta a 96-os jrat balesett. Azonban ezek mind egyetlen problmra utalnak, mghozz arra, hogy a zrrendszer tl gynge, s emiatt a kinti kart el lehet mozdtani.
Az utastr padlzatnak beszakadst szintn a rossz tervezs okozta. A raktr minden ms rszn lyukakat frtak a kabin padljba a raktr fltt. Ha a nyoms cskken a gp egyik emeletn, akkor a leveg t tud ramlani ezeken a nylsokon, gy kiegyenlti a nyomst, s elnyeli a nyomsklnbsg miatt padlra hat ert. Csak az utastr leghts rszn hinyoztak ezek a lyukak, s pont itt lpett fl a hiba. A padlban tallhat irnytkbelek a gp teljes hosszban vgigfutnak, gy ha a padlban brmilyen problma merl fl, az elvgja a piltktl a gp hts rsznek irnytst.

A baleset utn


A Nemzeti Kzlekeds Biztonsgi Felgyelet (angolul National Transportation Safety Board, NTSB) szmos vltoztatst javasolt, hogy a 96-os jrat balesete ne ismtldjn meg. Ezek a javaslatok kitrtek arra is, hogy a zrrendszert ne lehessen ervel bezrni, s hogy a gptrzs leghts rszbe is frjanak lyukakat.
A Szvetsgi Lggyi Hivatal (angolul Federal Aviation Administration, FAA), amely szervezetet megbztak a javaslatok teljestsvel, vlaszul megegyezett a McDonnell Douglas cggel, hogy a tovbbi nylsok elhelyezse a padlzatban tl bonyolult lenne. Ehelyett a zrszerkezetet mdostottk, s ptllagosan egy kis ablakot szereltek fl a raktrajt aljra, amin keresztl a kezelk lthatjk, hogy a zrnyelvek a helykn vannak-e. A huzalozssal kapcsolatos javtsok – amik mr a baleset eltt is benne voltak a javtsi kzlemnyben – mellett ezeknek a vltoztatsoknak meg kellett akadlyozniuk a baleset megismtldst.

A McDonnell Dougles a Convairnek adta megbzsba a DC-10-es trzsnek tervezst s ksztst. Az incidens utn rviddel, Dan Applegate, a Convair termkfejleszti igazgatja, aki a gptrzs kifejlesztst irnytotta, rt egy jelentst a Convair vezetsnek, amelyben rmutatott az ajt tervezsnek szmos problmjra. Arra figyelt fel klnsen, hogy az indtszerkezetet irnyt hidraulikai rendszerrl egy elektromos szerkezetre trtek t, ami Applegate szerint kevsb volt biztonsgos. Szintn megjegyezte a jelentsben, hogy ha a raktrajt leszakad, a padlzat beomolhat, s ez nagy valsznsggel elvgja az irnytkbeleket, ami a repl elvesztshez vezethet. Vgl rmutatott arra, hogy ez a hiba mr bekvetkezett a fldn 1970-ben, s ebbl arra kvetkeztetett, hogy majdnem biztosan meg fog ismtldni ez a fajta incidens a jvben.
Ezen javaslatok ellenre a baleset utn 2 vvel, a Turkish Airlines 981-es jratt majdnem ugyanilyen baleset rte, csak a 981-es jrat esetben a szemlyzet a farokrsz fltti minden irnytst elvesztett. A repl Prizs kzelben zuhant le, a fedlzetn tartzkod 346 ember mind meghalt. A nyomozs kidertette, hogy a balesetet szenved gpen sosem tettk meg a vltoztatsokat annak ellenre, hogy a javtsi naplba bejegyeztk a mdostsok vghezvitelt. Egyetlenegy jtst tettek meg, kis ablakot szereltek fel a raktrajtra, amin keresztl a kezel lthatja, hogy a zrnyelvek a helykre kerltek-e. Mellette egy magyarzatot helyeztek el a kezelnek, hogy mindig ellenrizze, hogy az ajt rendben becsukdott-e. Ez a megjegyzs azonban csak angolul s trkl volt rnyomtatva a gp oldalra, s a prizsi kezel algriai volt, egyik fennt emltett nyelvet sem beszlte, gy csak azt tudta, hogy amg be van zrva a kinti kar, a raktrajt biztonsgosan van becsukva. Mivel nem kellett nagy ert kifejtenie a kar lenyomshoz, a nyomozk arra a kvetkeztetsre jutottak, hogy a nyelvek egy korbbi t sorn mr elgrbltek.
A Turkish Airlines 981-es jratnak katasztrfja utn felfedtk Applegate jegyzett. Ezt bizonytknak hasznltk a szerencstlensget kvet nagy polgri per sorn. Sokan kvetkeztetskppen a gpeket gyrt McDonnell Douglast s egyb replsi hatsgokat hibztattak, mivel nem tanultak a 96-os jrat balesetbl. Br a DC-10-esek raktrajtajt jraterveztk, az jtsokat nem volt ktelez teljesteni, s csak vletlenszer, nkntes lgitrsasgok alkalmaztk a vltoztatsokat. Ha a 96-os jrat figyelmeztet jeleit gondosabban is figyelembe veszik, a Turkish Airlines gpnek katasztrfja elkerlhet lett volna.
Ezek utn az ajtrendszer egszt jraterveztk, s DC-10, illetve MD-11-es tpus gpekkel azta nem trtnt hasonl eset.


* Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. *    *****    Elindult a Játék határok nélkül rajongói oldal! Ha te is szeretted a '90-es évek népszerû mûsorát, nézz be ide!    *****    Megjelent a Nintendo Switch 2 és a Mario Kart World! Ennek örömére megújítottam a Hungarian Super Mario Fan Club oldalt.    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    ✨ Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott – ismerd meg a „Megóvlak” címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.