|

■ Katasztrfk
■ Extrk
■ Forrsok
■ Frissek
+ Mentsd meg a Fldet! | |
|

Itt mindig az 5 utols hrt fogom feltntetni.
>> Hsgriad
>> 375 ve szletett a sejtek felfedezje
>> Rendkvli foltot fotztak a Napon
>> Hidegrekord az Antarktiszon
>> Klmavltozs hatsai
| |
|

A Fld fel tart az Apophis nev aszteorida, s egyes forrsok szerint 2029. prilis 13-n pnteken, msok szerint attl kezdve 2036-ig tbbszr kerl igen kzel bolygnkhoz, esetleg be is csapdhat, de a Roszkoszmosz orosz rgynksg mr foglalkozik a problmval, s hozzltott az esetleges vilgvge elhrtst clz tervek kidolgozshoz. Tovbb >>
| |
|

Filmajnl A majk si naptra bonyolult csillagszati ismereteket ignyl tkletes alkots. Egy baj van vele: 2012-ben vget r s sokan gy gondoljk, nem vletlenl. A vilg sem tarthat tovbb, mint a misztikus tudst tartalmaz naptr. Nhny vezet tuds 2009-ben igazolta, hogy valban kzel a vg s segtsgkkel a vilg leghatalmasabb llamainak vezeti el is ksztettk a tervet, amelynek alapjn sok ember megmenthet, de tvolrl sem az sszes.
| |
|

Az oldal a gportl egyik versenyre kszlt.
A portaln tallhat sszes grafika sajt kszts, sajtknt feltntetni tilos!
szerk.: crissy*
nyits: jn. 16
tma: katasztrfk
| |
|
|
American Airlines 1420-as |

Az American Airlines 1420-as jrat egy menetrendszerinti replt volt Dallas (USA) s Little Rock (USA) kztt. 1999. jnius 1-jn helyi id szerint 23:50 perckor egy McDonnell Douglas MD-82 tpus repl tlfutott a kifutplyn leszllskor s balesetet szenvedett.[1] A gpet Richard Buschmann kapitny s Michael Origel msodpilta vezette.
|
A katasztrfa |

A szemlyzet arrl rteslt, hogy a reptr kzelben ers vihar tombol, a szl irnya s sebessge pedig kiszmthatatlanul s drasztikusan vltozik. Ennek ellenre megprbltk letenni a gpet. Eredetileg a piltknak a 22L jelzs kifutplyt kellett volna hasznlniuk, de azt a 4R jelzsre cserltk, mivel a 22L kifutplyn nem mkdtt a mszeres leszllt rendszer (ILS).
Ahogy a gp megkzeltette a 4R kifutplyt, a vihar megrkezett a repltr fl. Az irnyt legutols jelentse a szemlyzetnek az volt, hogy elsbbsget kapnak a leszllshoz, s hogy a szl igen ers. Az elsietett megkzelts alatt a piltk nem nyitottk ki az aerodinamikai fkeket. Ezek nlkl a gpnek szinte semmi eslye nem volt, hogy meglljon a vizes kifutplyn. A fldetrskor a msodpilta azt mondta: "Lent vagyunk. Csszunk!".A gp nem rkezett teljesen a futmre, gy a fkezs lehetetlenn vlt. A repl nagy sebessggel vgigcsszott a kifutplyn, tesett egy tltsen, s egy aclbl kszlt lmpasornak tkztt, ami egy kifutplya megvilgtsra szolglt. A roncs vgl az Arkansas foly partjn llt meg. Az ilyen ptmnyek, amilyennek a repl is tkztt, ltalban trkenyek - pldul tkzskor eldeformldnak -, de mivel ez a folyparton volt, ahol a talaj nem tl szilrd, ersen a fldhz volt rgztve, gy llta a becsapdst, s sztzzta a gpet. Az hrom darabra szakadt, s a kifolyt zemanyag miatt kigyulladt.A helysznre 15 perccel a szerencstlensg utn rkezett az els segtsg.
A kapitny s 10 utas vesztette lett a balesetben, a msodpilta, 3 stewardess s 41 utas slyosan megsrlt, egy lgi utasksr s tovbbi 64 utas szenvedett kisebb srlseket, mg 24 utasnak nem esett baja. A kapitny akkor halt meg, amikor egy fmlc eltallta a piltaflkt; a msodpilta lba hrom helyen eltrtt.
A szerencstlensg utols ldozata, a 14 ves Rachel Fuller, jnius 16-n halt meg a krhzban.
A gp katasztrfja utn az American Airlines a Dallas s Little Rock kztt kzleked jrat szmt 646-osra cserlte.
|
A katasztrfa okai |

A Nemzeti Kzlekeds Biztonsgi Felgyelet (angolul National Transportation Safety Board, NTSB) megllaptotta, hogy a baleset oka az, hogy a szemlyzet nem szaktotta meg a reptr megkzeltst, amikor ott hatalmas vihar tombolt, s nem sikerlt a fkszrnyakat megfelelen kinyitni landols utn, mivel nem kvettk pontosan az ellenrzsi listt.A balesetrl kszlt beszmolbl az is kiderlt, hogy a piltk a kzi vezrls fkezst hasznltk, ami hosszabb ton lltja meg a gpet, mint az automata fkek, illetve a sugrfordtk. A vizsglat megllaptotta, hogy a gpet vezet piltk mr a maximum megengedett 14 rs szolglati id kzelben jrtak, radsul a gp kt rs ksssel szllt fl Dallasbl, s ezrt is siettek leszllskor.Ennek, s a helyzet szlte stressznek kvetkeztben a piltaflke szemlyzete elrontotta a manvert, tovbb a leszllst akkor sem szaktottk meg, amikor az oldalszl nagyobb volt annl a hatrnl, mint amit a gp kibr.
A szakemberek azt is kivizsgltk, hogy a szemlyzet mirl rteslt a viharral kapcsolatban, s valjban mekkora volt az. A nyomozk arra a megllaptsra jutottak, hogy a piltk tudtk, hogy zivatar van a reptr krnykn, de azt mr nem, hogy a vihar 6-os szint volt - a legmagasabb fok. Az NTSB szvivje errl azt kzlte, hogy a piltn mlt a dnts, hogy leszllnak-e.
A nyilvnos meghallgatson a msodpilta azt lltotta, hogy krte a kapitnyt a landols megszaktsra. Erre nem talltak utalst a fekete dobozok felvtelein, Origel azonban kitartott ezen lltsa mellett.
|
Piltk viselkedse a viharban |

A Massachusetts Institute of Technology ksztett egy felmrst, amiben a Dallas Forth Worth nemzetkzi repltren viharban leszll gpeket figyeltk. A kutatk azt vizsgltk, hogy a piltk leszllnak-e rossz idjrsi viszonyok kztt. Az eredmny szerint ktezer vihar sorn hrombl kett pilta letette a gpet. A ksrlet kidertette, hogy a gp szemlyzete sokkal vakmerbb volt, ha a jrat kssben volt, jszaka volt, vagy ppen lttk, hogy elttk mr msok is megcsinltk a manvert. Az NTSB vezet nyomozjt, Greg Faith-et, meglepte a piltk meggondolatlan viselkedse. Az MIT ltal ksztett felmrs azonban az egsz replsre kiterjed problmt brzolta, aminek eredmnye is volt az American Airlines 1420-as jratnak katasztrfja. Greg Faith szerint ebben az esetben azonban az is hozzjrult a szerencstlensghez, hogy a piltk minl elbb le akartk tenni a gpet, hogy ne lpjk tl a 14 rs meximlis megengedett munkaidt.
|
|
|
|