|

■ Katasztrfk
■ Extrk
■ Forrsok
■ Frissek
+ Mentsd meg a Fldet! | |
|

Itt mindig az 5 utols hrt fogom feltntetni.
>> Hsgriad
>> 375 ve szletett a sejtek felfedezje
>> Rendkvli foltot fotztak a Napon
>> Hidegrekord az Antarktiszon
>> Klmavltozs hatsai
| |
|

A Fld fel tart az Apophis nev aszteorida, s egyes forrsok szerint 2029. prilis 13-n pnteken, msok szerint attl kezdve 2036-ig tbbszr kerl igen kzel bolygnkhoz, esetleg be is csapdhat, de a Roszkoszmosz orosz rgynksg mr foglalkozik a problmval, s hozzltott az esetleges vilgvge elhrtst clz tervek kidolgozshoz. Tovbb >>
| |
|

Filmajnl A majk si naptra bonyolult csillagszati ismereteket ignyl tkletes alkots. Egy baj van vele: 2012-ben vget r s sokan gy gondoljk, nem vletlenl. A vilg sem tarthat tovbb, mint a misztikus tudst tartalmaz naptr. Nhny vezet tuds 2009-ben igazolta, hogy valban kzel a vg s segtsgkkel a vilg leghatalmasabb llamainak vezeti el is ksztettk a tervet, amelynek alapjn sok ember megmenthet, de tvolrl sem az sszes.
| |
|

Az oldal a gportl egyik versenyre kszlt.
A portaln tallhat sszes grafika sajt kszts, sajtknt feltntetni tilos!
szerk.: crissy*
nyits: jn. 16
tma: katasztrfk
| |
|
|
Avianca 52-es |

Az Avianca 52-es jrata, egy Boeing 707-321B tpus gp, egy menetrend szerinti jrat volt Bogot s New York kztt. Az indulsi lloms s cllloms kztt egy tmegszakts volt, a kolumbiai Medellnben tallhat Jos Mara Crdova nemzetkzi repltren. 1990. janur 25-n cstrtkn a jrat a New York-ban lv long island-i Cove Neck-ben lezuhant, miutn kifogyott az zemanyagbl. A katasztrfban a legnysg 9 tagja kzl 8-an, a 149 utasbl 65-en vesztettk letket. A gpet Laureno Cavides-Hoyas kapitny vezette, a msodpilta Mauricio Klotz, a fedlzeti mrnk Matias Moyano voltak.
|
A katasztrfa eltti pillanatok |

1990. janur 25-n a jrat mr tbb mint egy rja vrt a leszllsi engedlyre, mivel a John F. Kennedy nemzetkzi repltren korltoztk a le- s felszllst a kds id miatt. A lgi irnytk a gpet tja sorn sszesen hromszor vrakoztattk: Norfolk fltt 16 percig, Norfolk s New York kztt 27 percig, vgl New York-i clllomstl 65 km-re 46 percig. A vrakozs alatt a gp tartalk zemanyaga, amivel a repl Bostonban leszllhatott volna vszhelyzet, illetve ehhez hasonl helyzet esetn, elfogyott.
Majdnem msfl rval a vrakozs megkezdse utn a lgi irnyt megkrdezte a szemlyzetet, hogy mg mennyi ideig tudnnak krzni. A msodpilta azt vlaszolta, hogy mg nagyjbl 5 percig, majd hozztette, hogy Boston lett volna a msik lehetsgk, de mr tl ks, s nem rnk el azt a replteret. Ezek utn a lgi irnyt engedlyt adott a 22L jelzs kifutplya megkzeltsre.
A szemlyzet a mszeres leszllt rendszer (ILS) segtsgvel kezdte meg a leszllst. A szlnyrs kevesebb mint 150 m volt, ellenttben a lgi irnytk ltal megadott 460 m-es adattal. A repl mszerei jeleztek, hogy tl nagy a gp sebessge, valamint tl alacsonyan volt. A pilta kzlte, hogy nem sikerlt a leszlls, a gpnek t kellett startolnia. Azonban ennl a pontnl mr nem volt elg zemanyag egy jabb leszlls megksrlshez. A legnysg riasztotta a lgi irnytt, hogy nincs tbb zemanyaguk. Az irnyt emelkedsre krte a piltkat, amire a msodpilta azt vlaszolta, hogy nem tudnak, nincs zemanyaguk.
Pr pillanattal ksbb a ngyes szm hajtm fellngolt, kicsit megksve pedig a msik hrom is. Ezzel a gpet ellt f ramforrs megsznt. Mivel az akkumultor ltal biztostott ram tl kevs volt, az automatikus fogyaszti korltozsnak megfelelen sok kevsb fontos elektronikus rendszer lellt (pldul az utastr vilgtsa). Msodperceken bell a ngy hajtm elvesztette tolerejt, s a gp helyi id szerint 21:34-kor lezuhant Cove Neck-ben, egy kicsi faluban Long Island szaki rszn, 24 km-re a reptrtl.
A roncs egy domb aljban llt meg, kt darabra trve. A becsapds leszaktotta a piltaflkt, ami 30 mterre llt meg egy lakatlan hztl. A katasztrfban 73-an haltak meg, mg 85-en ltk tl.
|
A katasztrfa utn |

A mentcsapatok igen bajosan rtk el a roncsokat, mivel a gp egy gyren lakott dombos terleten zuhant le. Ehhez jttek mg a faluba vezet szk, kanyargs t miatti nehzsgek. A Long Islandon tallhat sszes mentegysget riadztattk. Az idjrsi viszonyok, valamint a stt jszaka szintn nagyon megneheztette a segtsg rkezst. A helysznre rkez els ment prioritsi sorrend szerint a legslyosabb srlteket kivlogatta. Viszont utna olyan sok ment rkezett, hogy forgalmi dug keletkezett, s nhny mentaut nem tudta azonnal elhagyni a helysznt a sebesltekkel. A kisebb srlst szenvedk kzl sokan hamarabb a krhzba rtek, mivel egyszeren a tbbi, messzebb ll mentauthoz gyalogoltak.
|
A sebesltek |

A slyosan sebeslt vezet lgi utasksrn kvl a szemlyzet minden tagja meghalt.
A Medelln s New York kztti ton a jrat utasai kztt 61 frfi s 61 n volt. Nhnyan az utasok kzl kokaint csempsztek.Tizenhat 3 s 15 v kztti gyermek volt, kzlk 8 lny s 8 fi. A gpen utaz 11 csecsembl (8 fi s 3 lny, 4-tl 27 hnapos korig) 10 lte tl a katasztrft.
A tllk kzl 80-an slyosan, 4-en knnyebben srltek meg. Az Nemzeti Kzlekeds Biztonsgi Felgyelet (angolul National Transportation Safety Board, NTSB) a katasztrfa utn ksztett egy rajzot a gprl, amin a hallos, slyos, s knnyebb srltek lhelyeit jelltk. Az bra szerint az els osztlyon utazk kzl csupn egy ember lte tl. Ez azonban nem mutathat pontos adatokat, mivel az NTSB jelentse szerint a lgitrsasg nem adta el az sszes jegyet a jratra, s az utasok az t sorn szabadon tlhettek.
A nyomozk szerint a katasztrfa azrt nem jrt tbb hallos ldozattal, mivel a roncs nem gyulladt ki, illetve nem robbant fl. A fldn senki sem srlt meg.
|
Az ok s nyomozs |

A gp lezuhansnak oka az zemanyag elfogysa volt. Erre tbb bizonytkot is talltak a nyomozs sorn:
* Tllk beszmoli alapjn a becsapds eltti pillanatokban teljes csnd volt, nem lehetett hallani a motorok zajt.
* A piltk rtestettk a lgi irnytkat, hogy a kevs zemanyag miatt nem tudnak tovbb vrakozni a levegben.
* A szerencstlensg helysznn nem ttt ki tz, s robbans sem volt.
* A helysznen nem volt kerozinszag.
* A hajtmvekben nem talltak faforgcsot, illetve egyb olyan trmelket, ami akkor kerlhetett volna oda, ha a gp mg mkd hajtmvel csapdik be.
* A megvizsglt zemanyagvezetk, ami a tartlybl a hajtmvekbe vezette az zemanyagot, teljesen res volt.
A helysznen talltak kt teljesen p zemanyagmrt is (azt a kettt, amik a gp szrnyn tallhat tartlyokban mrtk az zemanyagot). Ezek jelzse szerint a gpben mg egy rnyi replsre elegend zemanyag lett volna, valamint azt mutattk, hogy a gp szrnya alatt srtetlen az zemanyagtartly, ami azonban teljesen sztroncsoldott s res volt. Tbb pilta s nyomoz azonban gy vli, az ilyen mszerek gyakran pontatlanok, valamint a becsapds sorn a gp tbbszr is hatalmasat rzkdott, aminek kvetkeztben a mszerek elromolhattak.
Az NTSB jelentsben vgl megllaptotta, hogy piltahiba vezetett a katasztrfhoz. A szemlyzet sohasem lltotta az t sorn a lgi irnytnak, hogy az zemanyag elfogysa miatt vszhelyzetben lennnek. Radsul a gp spanyol anyanyelv szemlyzete kzl csak az els tiszt tudott rendesen angolul, a kapitny s a fedlzeti mrnk nem rendelkezett megfelel nyelvtudssal. Amikor a msodpilta "elsbbsget" krt a leszllshoz, vszhelyzet deklarlsra is rthette, de az angol lgi irnytk nem vettk annak a krst. A gp elsbbsgi sttusznak kijelentse gy flrertst okozhatott a legnysg s a lgi irnytk kztt. A piltk sosem mondtk ki hromszor egyms utn a Mayday szt, ami vszhelyzetet s azonnali elsbbsget jelentett volna.
Az NTSB bizottsgnak nhny tagja gy vli, gondatlansg volt az irnytk rszrl, hogy nem rtestettk a piltkat a legksbb mrt szlnyrsi adatokrl. Ez ugyanis figyelmeztet jel lehetett volna az rkez gpnek a leszlls sorn fellp lehetsges nehzsgekrl. Az Avianca perrel fenyegette a Szvetsgi Lggyi Hivatal szervezett (angolul Federal Aviation Administration, FAA) a lgi irnytk eljrsa miatt. A trsasg vlemnye szerint az irnytk hanyagul kezeltk a piltk kijelentseit. Az FAA gy reaglt, hogy a szemlyzet csak a becsapds eltti utols percekben szlt a lgi irnytsnak, mennyi zemanyaguk maradt, valamint az elsbbsg krse sorn sem kerlt szba az zemanyag mennyisge.Mivel nem tudtk, mekkora bajban van a gp, a lgi irnytk nem adhattak rendes elsbbsget a jratnak.
|
A katasztrfa utn |

Az FAA a tllknek s az ldozatok csaldjainak fizetett krtrts 40%-t, az Avianca pedig a 60%-t fizette.
Az 52-es jrat tragdija utn a lgi irnytk sokkal vatosabban kezeltk, ha az Avianca jratai kevs zemanyagra hivatkozva elsbbsget krtek a leszllshoz. 1990. jnius 22-n egy Boeing 727-es gpnek azonnal leszllsi engedlyt adtak, amikor a pilta minimum zemanyagszintet jelentett az irnytknak. Ezen eset utn nem sokkal, 1990. augusztus 4-n a lgi irnytk zemanyaghiny miatti vszhelyzetre hivatkozva - a piltk dbbenetre - azonnal lerendeltek a fldre egy gpet, mivel a szemlyzet nem volt biztos a megmaradt zemanyag mennyisgben. A repl vgl mg kt rra elg kerozinnal szllt le.
|
|
|
|